Tuesday, 31 January 2012

Ani Oh Ani

Ani merupakan seorang dara yang cantik lagi rupawan. Kira dalam kampung, dialah Miss Kampung. Tapi sayangnya sewaktu dia kecik, Ani telah jatuh dari katil tidur lalu otaknya sekarang tak seimbang.(otak senget)

Satu hari Ani telah disuruh oleh emaknya untuk membeli kelapa. Lalu dia pun pergi ke kedai Pak Mat. Pat Mat walaupun usianya dah lanjut tapi masih "gagah dan kuat".(viagra+tongkat ali)
Setibanya di kedai Pak Mat, terdapat beberapa lagi pemuda-pemuda kampung yang tengah lepak kat situ.

Ani : Kelapa satu biji...parut buang kulit.
Pak Mat : nak buat ape dengan kelapa ni
Ani : tak tahu mak suruh beli
Pak Mat : hari ni Pak Mat rasa murah hati...kalau Ani dapat panjat pokok kelapa dan ambik kelapa tu...pak mat kasi free.

Ani dengan ghairah memanjat pokok kelapa tu. Pak Mat dan pemuda-pemuda kampung yang lepak kat situ pun mengerumuni di bawah pokok kelapa tu. Mereka pandang ke atas dengan penuh berahi.
Oleh kerana syiok sangat, Pak Mat suruh Ani turun naik pokok kelapa tu beberapa kali untuk ambil beberapa biji dia nak.

Ani pun pulang ke rumah dengan senang hati membawa kelapa parutnya dan beberapa biji lagi. Tiba di rumah, emak Ani terperanjat kenapa banyak sangat kelapa.

Mak Ani : Ani..apasal banyak sangat kelapa
Ani : ni hari pak mat kasi percuma kalau Ani sendiri yang panjat pokok dan ambil kelapa-kelapa tu. Pandai kan Ani mak.
Mak Ani : ANNNIIIIII maknya menjerit...diorang tu semua nak tengok seluar dalam kau...sebab tu dia kasi free
Ani : Yeke mak?....eh ...eh...nasib baik ani tak pakai seluar dalam.......

Air Tangan Orang Tak Solat

Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar dan malahan lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa as.

Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), “kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam.”

Nakdijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.

Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barangsiapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. 

Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya.

Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam.

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.

Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam.

Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.

Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu; isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dsb.

Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak kan?

*Tapi lain pula halnya dengan kita ni. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik. 

**Beware apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra’ Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain
memadai diutus melalui Jibril as.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), “As-solah as Solah wa amalakat aimanukum”. 

Maknanya, “Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu” Jadi, sama-samalah kita pelihara solat dari segi zahir & batinnya kerana amalan solatlah amalan yang mula-mula akan ditimbang di neraca Mizan kelak.

★ Hidup bukan untuk makan, tetapi makan untuk hidup.
Jika makan dengan niat ibadah akan mendapat pahala.

"Demi MASA! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali 
(1) orang-orang yang beriman, (2) dan yang beramal soleh 
(3) dan yang berpesan2 pada kebenaran (4) dan yang berpesan2 pada kesabaran". 
~Surah Al-'Asr.

Cuba Uji Otak Anda

Cari kepala seorang lelaki pada gambar yang ada di bawah :-


Menurut kajian ahli perubatan :

  • Jika anda berjaya mencari kepala lelaki itu dalam 3 saat, anda adalah orang yang sangat genius. (Dengan syarat anda baru pertama kali melihat gambar di bawah.)
  • Jika anda berjaya mencari dalam masa tidak lebih 1 minit, otak anda adalah berfungsi seperti orang biasa.
  • Jika anda berjaya mencari dalam lingkungan masa 1-3 minit, otak anda di kategorikan lemah. Anda perlu makan banyak protein.

Jika anda berjaya mencari lebih dari 3 minit, anda mempunyai masalah yang sangat teruk. Otak anda terlalu lembab dan reaksi sangat teruk. Cadangan ahli perubatan ialah, anda di galakkan menonton kartun kerana ia dapt membantu otak anda untuk berkembang mengikut kemampuan otak anda.

LIHAT GAMBAR DI ATAS DAN SEDIA DENGAN KIRAAN MASA

Beberapa Panduan Daripada Imam Al- Ghazali Supaya Kita Tidak Bersifat Sombong Dan Angkuh


1. Jika berjumpa dengan kanak-kanak, anggaplah mereka itu lebih mulia daripada kita kerana mereka lebih kurang melakukan dosa.

2. Apabila bertemu dengan orang tua, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka lebih lama beribadat berbanding kita.

3. Jika berjumpa dengan orang alim, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana banyak ilmu yang telah mereka pelajari dan ketahui.

4. Apabila melihat orang jahil, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka membuat dosa dalam kejahilan, sedangkan kita membuat dosa dalam keadaan mengetahui.

5. Jika melihat orang jahat, jangan anggap kita lebih mulia kerana mungkin satu hari nanti dia akan insaf dan bertaubat atas kesalahannya.

6. Apabila bertemu dengan orang kafir, katakan didalam hati bahawa mungkin pada suatu hari nanti mereka akan diberi hidayah oleh Allah dan akan memluk Islam, maka segala dosa mereka akan diampuni oleh Allah.

Rintihan Roh


♥ RINTIHAN ROH ♥

Diriwayatkan: "Jika roh telah keluar dari tubuh manusia dan telah lewat tiga hari, maka roh itu berkata: "Wahai Tuhanku, perkenankanlah aku sehingga aku berjalan dan melihat tubuhku yang dahulu aku berada di dalamnya." Maka Allah memperkenankan kepadanya. 

Lalu ia datang ke kuburnya dan melihat kepadanya dari jauh. Kedua lubang hidungnya dan mulutnya mengalir darah. Maka ia menangis dengan suatu tangisan yang cukup lama. Lalu ia merintih, aduuuh hai tubuhku yang miskin, wahai kekasihku. Ingatlah akan hari kehidupanmu. Rumah ini adalah rumah serigala, bala bencana, rumah yang sempit, rumah kesusahan dan penyesalan. 

Setelah lewat lima hari roh berkata: "Wahai Tuhanku, perkenankanlah aku untuk melihat tubuhku." Maka Allah memperkenankannya. Lalu ia datang ke kuburnya dan melihat dari jauh. Dan mengalirlah kedua lubang hidung dan mulutnya berupa air nanah. 

Firman Allah SWT bermaksud:"Mereka tidak dapat berbicara pada hari roh (Jibril atau ruhul qudus) dan para malaikat berdiri dengan berbaris." ( An-Naba’: 38)

Disebutkan dalam satu keterangan, bahawa yang dimaksud roh itu adalah rohnya anak Adam (manusia), dan keterangan yang lain mengatakan bahawa roh itu adalah rohnya malaikat Jibril as. Juga ada keterangan yang menyebutkan bahawa roh itu adalah rohnya Nabi Muhammad SAW yang berada di bawah Arasy, ia minta izin dari Allah di malam Lailatul Qadar untuk turun memberikan salam penghormatan kepada seluruh mukminin dan mukminat dan roh itu berjalan melalui mereka. 

Ada pula yang menyebutkan bahawa roh itu adalah rohnya para kerabat yang sudah mati, mereka berkata: "Wahai Tuhan kami, semoga Engkau memperkenankan kami untuk turun ke rumah-rumah kami, sehingga kami melihat anak-anak kami dan ahli-ahli kami. Maka roh-roh itu turun pada malam Lailatul Qadar.

Sebagaimana Ibnu Abbas ra mengatakan: "Jika datang Hari Raya, hari Asyura’, hari Jumaat yang pertama dari bulan Rajab, malam Nisfu Sya’ban, Lailatul Qadar, dan malam Jumaat, roh-rohnya para mayat semua keluar dari kubur mereka dan mereka semua berdiri di pintu-pintu rumahnya seraya berkata: "Belas kasihanlah kamu semua kepada kami di malam yang berkah ini dengan sedekah satu suap, sebab kami memberikan sedekah.

Jika kalian bakhil dengan sedekah, dan kamu sekalian tidak mahu memberikannya, maka hendaklah kalian mengingat kami dengan bacaan surah Al-Fatihah di malam yang penuh keberkahan ini. Adakah seorang telah belas kasihan kepada kami, apakah dari salah seorang ada yang mengenangkan ratapan kami wahai orang yang menempati rumah-rumah kami, wahai orang yang menikmati wanita (isteri kami), wahai orang yang berdiri memperluas mahligai kami yang sekarang kami dalam kesempitan kubur kami, wahai orang yang membagi harta benda kami, wahai orang.yang menyiakan anak yatim kami.

Adakah salah seorang dari kamu sekalian ada yang mengenang perantauan kami? Buku amal kami dilipat dan kitab amal kalian dibuka. Dan bukanlah bagi mayat yang berada dalam liang kubur melainkan pahalanya. Maka janganlah kalian melupakan kami dengan sebuku rotimu dan doamu, sebab kami orang-orang yang berhajat kepada kamu sekalian, selama-lamanya.

Jika mayat memperoleh sedekah dan doa dari mereka maka ia kembali dengan riang gembira, dan jika ia tidak memperoleh maka ia pulang dengan sedih dan duka serta terhalang, dan putus asa dari mereka. Telah diterangkan, bahawasanya roh dalam perkumpulan haiwan tidak dalam seluruh tubuh, tapi ia dalam satu bahagian dari beberapa bahagian yang tidak dapat ditentukan dengan dalil.

Bahawasanya seorang dilukai dengan luka-luka yang banyak maka ia tidak mati. Dan ia dilukai dengan luka-luka satu maka ia menjadi mati. Sebab luka itu jika menimpa pada tempat di mana roh bertempat di mana roh di dalamnya, dan bahawasanya roh bertempat pada seluruh tubuh dan bahawasanya mati itu dalam seluruh tubuh, maka Firman Allah SWT menunjukkan:Katakanlah: "la akan dihidupkan oleh Tuhan yang menciptakannya kali yang pertama."

(Yaa Siin: 79) Jika dikatakan, apakah bedanya antara roh dengan rawan? Maka kita katakan hahwa keduanya adalah satu. Keduanya tidak ada perbedaan, sebagaimana tubuh serta tangan adalah menjadi satu. Cuma kalau tangan dapat bergerak kesana kemari tapi kalau tubuh sama sekali tidak bergerak. Demikian pula rawan kesana kemari tapi sama sekali tidak bergerak.

Kemudian mengenai tempatnya roh di dalam tubuh tidak dapat ditentukan. Adapun tempatnya rawan di antara kedua alis. Maka jika roh itu hilang seorang hamba menjadi mati, dan jika rawan hilang ia menjadi tidur. Sebagaimana air yang dituangkan qas’ah dan ditaruh di rumah ada matahari yang sinarnya melalui lubang atap dan qas’ah itu tidak bergerak dari tempatnya. Maka demikian halnya roh bertempat di dalam tubuh dan pusatnya berada di Arasy. Adapun rawan melihat dikala bermimpi dan ia berada di alam malakut.

Adapun tempatnya roh setelah dicabut, ada diterangkan bahawa tempatnya disengkala yang didalamnya terdapat lubang sejumlah bilangan haiwan-haiwan yang dijadikan sampai hari kiamat. Jika ia mendapat kenikmatan berada di situ dan jika mendapat azab maka di situ pula.

Ada disebutkan bahawa roh-roh para mukminin berada dalam telur burung yang hijau di syurga iliyyin, adapun rohnya orang-orang kafir berada dalam telur burung yang hitam di neraka. Dan ada dikatakan bahawa rohnya para mukminin ketika dicabut, maka para malaikat rahmat sama mengangkat membawa naik roh ke langit yang tujuh dengan memuliakan dan mengagungkan. Kemudian dipanggil Zat pemanggil dari sisi Allah yang Rahman: "Hendaklah kamu semua menulis roh itu dalam Illiyyin lalu kembalikanlah ke bumi."
Maka mereka mengembalikan roh seorang mukmin ke dalam tubuhnya dan ia dibukakan pintu syurga, ia melihat tempatnya di syurga sampai datangnya hari kiamat.

Dan bahawasanya rohnya orang-orang kafir sewaktu dicabut maka para malaikat azab sama membawa naik roh itu ke langit dunia. Maka ditutuplah pintu-pintu langit yang lain dan ia diperintah mengembalikan ke tempat berbaring tubuhnya, kuburnya disempitkan dan ia dibukakan pintu neraka. Oleh kerananya ia melihat tempat kediamannya kelak sampai datangnya hari kiamat. Dalam hal ini sebagaimana pernah disabdakan Nabi SAW, sehingga bahawasanya mereka mendengar suara sandal-sandal kalian, hanya saja mereka terhalang dari berkata. 

Sebahagian Hukama’ ditanya tentang tempat roh-roh setelah mati, maka ia menerangkan sebagai berikut :
Bahawasanya roh-roh para Nabi berada dalam Syurga Adn, ia berada dalam liang yang menyenangkan tubuhnya. Adapun tubuh bersujud kepada Tuhannya.
  • Roh-roh para Syuhada berada di syurga Firdaus, pada tengahnya syurga itu berada dalam telih burung yang hijau yang terbang di syurga sekehendak hatinya. Kemudian datang keqanadil yang digantungkan di Arasy.
  • Adapun roh-rohnya anak-anak kecil yang Islam berada dalam telih burung pipitnya Syurga.
  • Roh-rohnya para anak-anak musyrik berputar-putar di syurga dan ia tidak punya tempat, sampai hari kiamat. Lalu mereka melayani para mukminin.
  • Roh-rohnya orang-orang mukmin yang mempunyai hutang dan aniaya digantung diangkasa. Ia tidak sampai ke syurga dan tidak pula ke langit sampai ia membayar hutangnya dan penganiayaannya.
  • Roh-rohnya orang-orang Islam yang berdosa diazab dalam kubur beserta tubuhnya.
  • Roh-rohnya orang-orang kafir dan munafik dalam penjara neraka Jahannam dipintakan diwaktu pagi dan petang.
Dan disebutkan, bahawasanya roh adalah merupakan jisim yang halus. Oleh kerana itu tidak dapat dikatakan jika Allah itu mempunyai roh. Sebab mustahil kalau Allah mempunyai tempat seperti jisim-jisim. Dan dikatakan bahawa roh adalah merupakan sifat dan dikatakan pula kalau ia pecah jadi angin, maka kedua perkataan ini adalah perkataannya orang yang mengingkari adanya seksa kubur.

Ada diceritakan, bahawasanya seorang Yahudi datang kepada Nabi SAW, maka mereka bertanya kepada baginda tentang roh dari Ashabi Raqim dan dari Raja Dzil Qarnain. Dengan perdebatan Yahudi itu maka turunlah surah Al-Kahfi. Dan diturunkan tentang haknya roh adalah

Firman Allah SWT. 
"Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh, katakanlah: "Roh itu termasuk urusan Tuhanku."(al-isra ayat 85)

Wanita Di cipta Dengan Penuh Keistimewaan

Allah S.W.T berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia, namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk menyokong suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya,sosok yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

"CINTANYA TANPA SYARAT. HANYA ADA SATU YANG KURANG DARI WANITA,DIA SELALU LUPA BETAPA BERHARGANYA DIA..."

JANGAN!

  • JANGAN tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki Mahal kerana berpagi-pagi itu membuka pintu Berkat
  • JANGAN makan tanpa membaca BISMILLAH dan DOA makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.
  • JANGAN keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan.Takut-takut kita mati dalam perjalanan.
  • JANGAN pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan.Makruh dan mewarisi kepapaan
  • JANGAN biarkan Mata liar di perjalanan.. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.
  • JANGAN menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.
  • JANGAN ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang Kita bersalah.
  • JANGAN mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan Kita hilang bahagia.
  • JANGAN lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja Kita. Nanti Kita sombong apabila berjaya.Kalau gagal kecewa pula.
  • JANGAN bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki Kita.
  • JANGAN banyak ketawa. Nanti mati jiwa.
  • JANGAN biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada Kita.
  • JANGAN suka menganiaya manusia atau haiwan.. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.
  • JANGAN terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.
  • JANGAN mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan Kita.

Time Couple & Dah Break

Inilah kenyataan dalam bercouple dan selepas break...
  • Time couple ' BABY ' >> Dah break ' BABI ' .
  • Time couple ' SAYANG ' >> Dah break 'BANGANG ' .
  • Time couple ' I- YOU ' >> Dah break ' WA - LU ' .
  • Time couple ' I LOVE YOU KBAII ' >> Dah break ' I HATE YOU CIBAI ' .
  • Time couple ' HI DARLING ' >> Dah break ' BYE ANJING ' .
  • Time couple ' HANDSOMENYA ' >> Dah break 'SAKAINYA' .
  • Time couple ' YOU LAWA LAH ' >> Dah break ' EH SIAL LAH PUIH ~!!

Riak


Riak. Riak ikan dia air. Benda yang biasalah kita dengar hari2 kan. Apa maksud riak ni sebenarnya?

Maksud riak biasanya dikaitkan dengan perbuatan menunjuk2 di depan orang. Biasa kita dengar, atau kita sendiri kata benda macam ni:

“Aku bukan nak riak..”
“Takmau la buat ni, takut riak pulak”
“Tengok tu, menunjuk2. Riak!”

Riak dari segi bahasa maksudnya memperlihatkan, manakala dari segi istilah ialah melakukan sesuatu bukan kerana Allah. Riak ini adalah sesuatu yang bahaya, maksudnya amatlah kronik sehinggakan ia menjadi kebimbangan Rasulullah SAW, di dalam hadis yang marhumnya,

“Yang paling takuti aku atas kalian adalah syirik kecil” Para sahabat bertanya, “wahai Rasulullah, apakah syirik kecil itu?” Baginda menjawab, “Riak” (HR Ahmad).

Syirik maknanya mensekutukan atau mendua kan Allah dengan sesuatu yang lain.

Riak menjadi syirik kecil apabila kita menyekutukan Allah dengan makhluk-Nya, iaitu manusia lain.

Riak adalah sifat yang berlawanan dengan ikhlas. Bila ikhlas bermaksud kita melakukan sesuatu kerana Allah, maka riak bermaksud sebaliknya iaitu melakukan sesuatu bukan kerana-Nya.

Contoh perbuatan riak ialah:

1. Solat dengan begitu kusyuk sekali supaya orang yang melihat akan berasa “Wow, kusyuknya dia ni solat, mesti alim ni”
2. Bersedekah dengan banyak supaya orang kata “Wow, pemurahnya dia!”
3. Mengaji dengan suara merdu dan tajwid yang betul supaya orang kata “Wow, hebatnya dia mengaji!”

Amat sukar nak ikhlas kan?

Namun, terdapat beberapa perbuatan yang kita tak sedar, ia adalah riak sebenarnya. Contohnya…

1. Kita tidak mahu menderma di depan orang kerana TAKUT ORANG KATA kita nak menunjuk2.
2. Kita sering solat sunat (dhuha misalnya) tapi satu hari kawan kita datang dan kita tinggalkan solat sebab TAKUT KAWAN KATA kita alim sangat.
3. Kita nak cerita kebaikan kita tapi ayatnya “AKU BUKAN NAK RIAK” supaya ORANG yang dengar INGAT yang kita ni memang baik.

Perbuatan di atas tu, boleh jadi tidak riak, bila kita ikhlas. Ikhlas adalah bila…

1. Kita tidak mahu menderma di depan orang kerana TAKUT ALLAH MARAH bila kita merasa ujub bila derma lebih dari orang lain.
2. Kita sering solat sunat (shuha misalnya) tapi satu hari kawan kita datang dan kita tinggalkan solat sebab ALLAH KATA wajib muliakan tetamu, solat dhuha tu sunat je.
3. Kita cerita je lah dengan niat semoga Allah memberi hidayah kepada kita dan yang mendengarnya. Baik ke buruk semua pembalasan dari Allah.

Riak ni sangat tersembunyi. Sebab ia kan satu spesis dengan ikhlas, cuma berlainan arah. Ikhlas adalah perbuatan yang sulit (waduh, kok cakap Indon) untuk dilihat dengan mata kasar, sukar untuk dikesan. Begitu juga dengan riak. Kerana ia melibatkan hati. Kita mana boleh nak tahu hati sesiapa, sedangkan Nabi pun tak tahu. Dalam hati sendiri pun sukar nak dikesan “Aku ni ikhlas ke riak?”

Riak juga boleh jadi bila kita melakukan ibadat kerana sesuatu, contohnya kerana nak lulus periksa, maka solatlah kita awal waktu, siap solat sunat, solat hajat, puasa bagai. Sekali periksa tak berapa nak lulus, terus bungkus semua tu. Siap marah2 Tuhan lagi “Aku semayang hajat semua pun Kau tak beri lulus? Ini tidak adil! Malas semayang!”. Ataupun,periksa dah lulus, so buat apa nak lakukan semua tu lagi kan? Salah ni dik, amal ibadah kita kena ikhlas, bukan sebab nakkan sesuatu. Memangla kita kena ada extra effort kalau mahu something, tapi dia kena ada follow up. Kalau tak dapat, usaha lagi, atau bertaubat, mungkin kafarah dosa. Kalau dapat, bersyukur dan buat la jugak semoga nanti dapat lagi banyak.

Bagi orang kebanyakan seperti saya, riak ni kadangkala disalah faham dengan ujub. Maksud ujub ialah merasakan dirinya lebih dari orang lain. Lebih alim, lebih kaya, lebih pandai, lebih segala-mala la. Dia adik beradik dengan riak, tapi ujub tak semestinya riak, dan riak tak semestinya ujub. Tapi biasanya kalau dah ujub tu mestilah ada riak jugak. Kalau rasa diri alim, mesti la nak tunjuk kealiman kan. Orang mesti pandang aku… paling kuat ibadat, paling pandai mengaji, paling berilmu….

Satu lagi sifat yang ada kaitan dengan riak ialah sum’ah. Sum’ah ialah memperkatakan tentang amal baiknya. Berbeza dengan riak yang meperlihatkan, sum’ah ialah memperdengarkan.

Takbur pula ialah membesar-besarkan diri. Dia jelah yang hebat. Dia jelah yang best. Dia jelah yang ada blog. Eh?

Apa-apa pun semua sifat2 di atas mestilah diperangi, terutama sifat riak, kerana ia adalah sesuatu yang serious. Di akhirat kelak, Allah tidak sudi memandang ibadah mereka yang ada riak, sebaliknya disuruh minta pahala daripada orang-orang yang diriakkan tu. Alangkah ruginya kan? Susah payah solat, sekali Allah tak sudi terima T_T disebabkan kita solat tu sebab nak suruh orang tengok kita macam bagooos.

Susah nak buat kan? Ye lah bukannya kita nampak Allah, dan Dia tu takde nak bercakap2 dengan kita secara direct. Kalau manusia ni, kejap je dapat pujian “Wah baiknya budak ni!”, “Dia ni alim ni” dan kita pun tersenyum2 puas.

Riak adalah sejenis penyakit. Jadi adalah ubatnya. APakah ubat riak?

Melakukan sesuatu amal kebaikan kerana suruhan Allah. Bukan kerana pahala, atau pembalasan, atau nak periksa, atau pujian orang atau apa2. Dah Tuhan suruh tu buat aje lah.
Selalu muhasabah diri.. adakah aku ikhlas? Atau nak tunjuk kat orang je?
Selalu berdoa semoga Allah tetapkan iman dan jauhi dari sifat2 riak.
Banyakkan ibadah sunat yang jauh dari pandangan orang.
Sentiasa bertaubat, beristighfar dan menangisi dosa2.
Tanamkan rasa cinta kepada Allah dan takut kepada azab seksa-Nya.

Hmm.. berhati2 lah bila kita nak cakap “Aku bukan nak riak” atau “Aku takut riak” adakah kita cakap tu atas dasar riak (sebab nak orang nampak kita baik), atau memang benar2 ikhlas kerana Allah Taala?

Cinta Allah


Cara Terbaru Yg Digunakan Pencuri Untuk Memerangkap Mangsanya

Dari Seorang kawan

Kes pertama, dengan mendatangi rumah dan mengatakan ada surat utk orang yg beralamat dirumah tersebut. Kawan- kawan nye yg lain akan bersembunyi bg mengelakkan tuan rumah dpt melihatnye.
Kes ini telah berlaku berhampiran dgn rumah saya.
Rumahnye di datangi oleh lelaki yg tidak dikenali dengan mengatakan ada surat untuk Azhar…Tuan rumah (perempuan) tersebut hanya bercakap dengan lelaki ini melalui pintu rumahnye.
Setelah hampir setengah jam berdebat dengan lelaki tersebut, tuan rumah ini memanggil jiran dibelakang rumahnye..
Jirannye (Lelaki berbadan agak besar) bersemuka dengan lelaki tersebut melalui pintu pagar hadapan dan terperanjat apabila melihat disebalik tembok tersebut ada 2 org lelaki lagi. Setelah melihat jiran tuan rumah itu, lelaki tersebut berlalu pergi.

Kes ke-2 dimana punca bekalan air utama diluar rumah dimatikan .
Pencuri menggunakan cara ini utk memerangkap mangsanye apabila tuan rumah tersebut ingin membuka semula paip air itu..

Kes ke-3, dengan menggunakan Tangisan bayi .
Peluang pencuri adalah apabila tuan rumah tersebut cuba mencari punca tangisan bayi tersebut…

Kes Ke 4: dengan pujukrayu wanita
Pintu belakang rumah anda diketuk (biasanya tgh malam atau waktu pagi sebelum subuh), apabila pintu papan dibuka ada seorang wanita Indonesia muda merayu minta dibukakan pintu grilles. Katanya dia lari daripada majikannya yg kejam. Dia merayu minta dikasihani, minta tinggal di rumah anda dan semua kerja dia akan buat percuma.Mujurlah ada seorang jiran nampak dan telefon, katanya dia nampak ada dua lelaki bersenjatakan parang sedang bersembunyi 5 ela daripada situ. Setelah tahu rancangan mereka cepat hubungi polis.Jgn cepat utk membuka pintu grilles.....Kalau grilles dibuka mereka akan serbu dan merompak..

Kes ke 5: Pili air anda di luar rumah sengaja dibuka....Jgn keluar utk menutupnya kecuali anda telah panggil jiran2 anda keluar bersama..

Tolong sebarkan perkara ini untuk keselamatan kite semua.
Kesemua kes tersebut berlaku sekitar jam 11.30 mlm dan ke atas.
Jangan cuba keluar dari rumah sekiranye anda seorang berada dirumah.
Sama2 Kita Beringat dan mengingati~~

Jangan MENCARI, Tapi MENJADI

Jangan mencari yang baik, tapi jadilah yang baik.
Jangan mencari yang soleh, taip jadilah akhwat solehah.
Jangan mencari yang solehah, tapi jadilah ikhwan soleh.

Kerana walaupun kita mencari, tapi diri kita tidak sesuai
dengannya, Allah tidak akan memberikannya jua.

Namun jika kita sesuai dengan dirinya, tanpa mencaripun
Allah sudah menentukannya..

harus di ingat...Hanya orang yang Baik akan ditemukan dgn pasangan yang Baik...

Hantaran Pertunangan

Bagi mereka2 yang masih membujang seperti diri ini, boleh la planning slow2 untuk masuk meminang mana2 gadis idaman hati, tak payah la nak couple2, ni hah…saya nak kongsi barang2 yang diperlukan untuk masuk meminang…barang2 ni semua bukanlah suatu kewajipan untuk dipenuhi. Ia sekadar adat masyarakat kita. 

Untuk sebarang persediaan barang hantaran, perkara yang perlu diambil kira juga adalah budget kewangan yang anda sedia keluarkan untuk membeli barang yang ingin dihadiahkan.

Mengikut adat pula, kalau pihak lelaki hadiahkan 5 dulang, pihak perempuan pula balas dengan 7 dulang. Kiraan ganjil dan mestilah hantaran pihak perempuan lebih daripada pihak lelaki.

Disini saya sertakan senarai barang yang sesuai untuk majlis pertunangan. Selalunya kita berikan hadiah yang nanti kita boleh gunakan semula untuk majlis perkahwinan – contohnya kain pasang untuk lelaki/perempuan boleh dibuat baju nikah (kalau tak nak sewa).

Hantaran pihak lelaki

1. Cincin merisik
- tak wajib, tapi elok ada – cincin belah rotan pun sesuai

2. Cincin tunang
- sekarang ni selalunya boleh ajak buah hati beli sama-sama, biar dia pilih sendiri. tapi kalau nak surprisekan si dia pun boleh juga.

3. Tepak sirih
- kalau budget lebih boleh bagi terus tepak sirih tu, kalau budget kurang boleh sewa dan bagi buat syarat – nanti lepas dua tiga hari majlis; minta si dia pulangkan balik.

4. Baju sepersalinan
- Kain 4 meter yang belum dijahit ataupun baju sepasang yang dah siap.
- pilih warna yang sama supaya nanti anda berdua bila pakai baju tersebut sepasang gitu.
- kalau si dia pakai tudung, boleh hadiahkan tudung sekali.

5. Makanan
- kuih-muih, pulut kuning atau kek

6. Buah

7. Coklat atau manisan lain seperti gula-gula/halwa.

Hantaran pihak perempuan

1. Sirih junjung
- sebagai membalas tepak sirih tadi. Andaikata pihak lelaki bawa sirih junjung, tak apa kita boleh balas dengan sirih junjung juga.

2. Baju sepersalinan
- kain pasang untuk buat baju melayu atau baju melayu siap, warna yang sama.

3. Kain songket
- ini boleh buat samping pakai dengan baju melayu

4. Songkok
- juga boleh pakai sekali dengan baju melayu

5. Makanan
- kuih-muih

6. Buah

7. Coklat atau manisan

8. Kek

9. Potpouri / bunga rampai


Jodoh Bukan Kehendak Kita

Artikel ini dipetik dari blog rakan sejak beberapa tahun yang lalu. Saya sudah lupa dari mana ia diperolehi. Namun saya ingin kongsikan artikel ini untuk kita sama-sama mengambil iktibar.

Bacalah nasihat Mok Wan ni. Renungkanlah Sedalam-dalamnya. Tiada jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita. Ada org jodohnya cepat sebab jambatannya singkat.

Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa² kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itu dalam doa² lewat solat. Allah mendengar. Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat.

Biar lambat jodoh asalkan mendapat ‘Right Person’ dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki/perempuan yang tidak beriman kemudian nanti. Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar² mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah.

Kita selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati kita, bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah. Tidak mustahil pula org yang memandu kereta mewah (walaupun sebenarnya tak mewah) terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan. Orang lain membeli dengan harga biasa, dia terpaksa membayar berlipat ganda.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal seperti itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta di tengah² bandar raya.

Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar² membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda, pasti ada baik buruknya. Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama, sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul untuk melepaskan shahwat disamping membina sahsiah dan sebagainya, tapi ia menjadi sebaliknya bila ramai orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.

Ramai orang menempah neraka sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut banyak? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?

Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan masing² padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata?
  • Jika tidak sanggup untuk bergelar suami atau isteri tidak usah berkahwin dulu.
  • Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah, belajarlah dulu.
  • Jika rasa² belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah anak², carilah dulu kesabaran itu.

Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar² mengerti tuntutannya.

Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus² bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan – bagi yang mengetahui rahsia²nya. Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan.

Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong²nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang. “

Seorang teman pernah berpesan..

“Kadang² Allah sembunyikan matahari..

Dia datangkan petir dan kilat..

kita menangis dan tertanya-tanya,

kemana hilangnya sinar..

Rupa²nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi..” ”

“Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi adanya imbas kembali.

Hati yang remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi.

Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada..

Parut yang lama pastikan sembuh selagi iman terselit didada…”


Semoga mendapat jodoh yang diidamkan dan dirahmati Allah, amin…


Credit to : Wan Muhd Ali (Cahaya islam.net)

FT Island - Severely Lyrics




amu pyojeong eobshi amureoh-ji anhke keureohke neol bonaejugil
mae-il yeonseubhaebwahdo eosaekhagiman ha-go

useumeul boimyeo mollae uneun beopdo mae-il yeonseubhae bwaht-jiman
tteollineun moksorie keumsae deul-gil keonman gata

(Hongki Jaejin) sarang-haneun geot bodan ibyeol haneun ge
(Hongki Jaejin) ama sucheon bae suman bae-neun himdeunde
(Hongki Jaejin) neo eobshi mot saneun paboinde eocheora-go

All: jidokha-ge neomu jidokha-ge neoreul sarang-hae-nna bwah
sumdo mot shwiigo neoman channeunde dodaeche eonjecheum keuman dul su i-nneunji
jidokha-ge neomu jidokha-ge neoman sarang-hae-nna bwah
neol bonaegi-ga nae-gen jukgiboda deo himdeun jidokhan ilin geot kata

amuri apado amureoh-ji anhke keureohke harureul bonaegil
keujeo iksu-khae jigil mae-il yeonseubhae bwaht-jiman

eochapi neoreuri-jjin mothal keot kata
kochil su eom-neun byeonge apeuda haedo
neo eobshi mossaneun paboinde eocheora-go

charari ireol keomyeon sarangjocha mal-keol
eonjecheumen ijeul-kka

miryeonha-ge neomu miryeonha-ge neoman sarang hae-nna bwah
dareun sarangeun kkumdo mot kkuge haneun neoman
neobakke moreuneun paboinde eocheora-go

All: jidokha-ge neomu jidokha-ge neowah ibyeorhana bwah
jal karan mari mwo-ga eoryeowo iptul-jocha tteji motha-go meomutkeoryeo
jidokha-ge neomu jidokha-ge neoreuribyeorhana bwah
hyungteoboda deo gipi gaseume nama neoreul ji-ul su eopseul keot kata

F.T. Island releases 4th mini-album, ‘Grown-Up’


After releasing a tragic music video for their title track “Severely” earlier today, F.T. Island has released their fourth mini-album, titled ‘Grown-Up‘!

Featuring five songs, ‘Grown-Up’ is comprised of slow-tempo rock ballads, and, as the album title suggests, displays the group’s maturation since their last group release. Check out each of the five tracks below:

01: Severely 
02: Even Lost a Friend 
03: I’m a Fool 
04: Grown Man 
05: We Hope to Become Lovers

Monday, 30 January 2012

Cinta Bukan Untukku!

Ada orang khuatir untuk bercinta kerana bimbang akan mengecewakan orang. Ada juga sesetengah orang menganggap keturunannya suatu yang memalukan sehingga takut untuk bercinta. Terpaksa memendam rasa meskipun menyukai seseorang. Terpaksa berdiam diri walau tahu orang itu juga menyukainya. Sehingga ada orang merasakan dirinya langsung tidak layak dicintai orang lain dan dirinya juga tidak layak untuk mencintai orang lain?

Mungkin kita rasa yang mereka tidak seharusnya berfikiran seperti itu. Mereka perlu berfikiran positif. Tentu ada orang yang boleh menerima mereka, tentu ada orang yang boleh.

Sebenarnya itulah yang mereka lakukan selama ini. Itulah yang mereka usahakan selama ini. Tetapi kepercayaan mereka dimusnahkan, keyakinan mereka diingkari dan cinta mereka ditolak seolah-olah mereka merupakan makhluk hina yang tidak memiliki hati dan perasaan!

Ini adalah gambaran sebenar apa yang terjadi kepada mereka sebelum mereka berfikir seperti mana yang sedang mereka fikirkan sekarang. Kes seperti ini pernah dialami oleh beberapa orang sahabat saya. Pernah seorang lelaki mencintai seorang wanita. Mereka sama-sama suka dan keduanya memiliki akhlak yang baik. Bagaimanapun kisah cinta mereka tidak lama. Setelah mengetahui tentang keturunan si gadis, lelaki itu terus menolak dan tidak mahu berjumpa dengan si gadis itu lagi.

Perbuatannya menyababkan gadis itu sentiasa menangis dan bersedih. Apakah salah dirinya? Apakah kehinaan yang ada pada dirinya? Kenapa seorang lelaki yang kelihatan baik hati dan begitu menyayanginya pun pergi meninggalkannya? Siapa lagi yang boleh menerimanya? Perlukah dia mempercayai orang lain lagi?

Apabila hal ini diceritakan kepada saya saya hanya berkata. “Bersyukurlah, Allah tunjukkan dari awal bahawa lelaki itu bukanlah lelaki yang baik! Dia tidak perlu rasa kecewa dengan diri sendiri. InsyaAllah akan ada orang yang boleh menerimanya. “. Namun komen saya dibalas begini “Cakap memanglah senang. Hati orang yang sudah kecewa, macam mana mahu diubati lagi?”

Entahlah…Kadang-kadang saya kecewa dengan sikap masyarakat yang memandang hina keturunan orang. Jika benar keturunannya hina, yang hina itu hanya keturunan, bukan individu itu sendiri. Banyak lagi faktor lain yang menjadi sebab kenapa seseorang itu dianggap hina di mata masyarakat sedangkan perkara itu bukanlah salah mereka. Tidak hairanlah mereka akhirnya merasa bahawa mereka tidak layak untuk mencintai orang mahupun dicintai orang.

Kerana sikap masyarakat terlalu zalim terhadap kehormatan mereka. Sebagai seorang individu yang sedar akan hal ini saya ingin memberi sedikit kata-kata hikmah yang mungkin dapat memberikan mereka secebis harapan.

Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud :

“Seorang wanita itu dinikahi kerana empat perkara;

1. kerana hartanya

2. kerana keturunannya

3. kerana kecantikannya

4. kerana agamanya.

Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.” -Hadith Riwayat Imam Bukhari & Muslim

Hadis ini menjelaskan bahawa seorang wanita itu dinikahi oleh seorang lelaki kerana 4 perkara iaitu kerana harta, keturunan, kecantikan dan juga kerana agamanya. Maka Rasulullah menyuruh kita mengutamakan wanita yang memiliki agama yang baik. Tidak diutamakan berapakah hartanya, siapakah keturunannya atau sejauhmana kecantikannya.

Oleh itu wahai wanita, jagalah agamamu. Peliharakanlah dirimu dari fitnah dunia dan abaikan hal-hal yang tiada kaitan dengan apa yang dianjurkan dalam Islam. Usah terlalu difikirkan tentang keturunan, harta dan kecantikan (bukan salah menjaga tetapi bukan itu yang utama)! Sedarlah kamu bahawa lelaki yang baik akan menilai dan mencarimu berdasarkan agamamu. Bukan kerana faktor-faktor lain yang hanya semantara.

Buat diriku dan kaum sejenisku iaitu para lelaki yang dihormati dan dijanjikan Allah sebagai manusia yang bergelar pemimpin, jika diri kita dari keturunan yang hina, itu bukanlah apa-apa di hadapan Allah. Yang hina mungkin adalah keturunan, yang mulia adalah diri kita yang melakukan amalan soleh. Jika kita tidak berharta, ketahuilah bahawa harta boleh dicari. Apa yang lebih penting ialah kita perlu memiliki ilmu. Jika kita tidak memiliki rupa paras yang baik, ketahuilah bahawa ada orang lain yang jauh lebih teruk rupanya daripada kita. Bersyukurlah..

Usah bersedih dan kecewa dengan ujian. Terus berusaha, berdoa dan bertawakkal kepada Allah. Allah tidak benci kepada orang yang tidak dikurniakan kebahagiaan sebagaimana kita yang tidak dapat memiliki cinta, tetapi Allah amat murka kepada orang yang hilang kepercayaan dan pergantungan kepada-Nya.

Jika seandainya kita seorang wanita atau lelaki yang soleh tetapi tidak juga dapat memiliki cinta seorang insan bergelar kekasih samada dari seorang suami ataupun isteri, ketahuilah Allah sudah menyediakan bidadari dan bidadara di syurga untuk menemani kita seumur hidup! InsyaAllah…

Credit to : Cahaya Islam.net


Dal Shabet - Hit U Lyrics




Hey girl
I’ve said it before
I’m a say it again
I miss you, I’m sorry, all that woop di woo here we go again
Spinnin’ in circles ma’

I’ll Hit U
I’ll never never want ya again
I hate U
No matter, matter what you say
I’ll Hit U
I’ll never never want ya again
I’ll Hit U
Hate U
Hit-Hit U Hit

[GaEun] Gapjagi heojija hadoni
Ijewa tto 
Wae mwore sokboineun nol mamkkot biutji I‘ll Hit U
[JiYul] Niga nalgo ttwiobwatja pponhaji (Chet)
Mwo ojjorago (Shut off)
Mwo jallatdago
Dasi ne ape natana

[SuBin] No way maldo andwe
[Serri] Gojitmarya
[SuBin] Ne mam jjijonoko
[Serri] Jallanoko
[SuBin] Ga ttona ttona
[Serri] No No No No
[SuBin] Nappa nappa na
[Serri] Ppitturojil goya

Sorry Sorry sarang ttawin opdongoya
Jebal jom molli molli jo molli ttonagajulle
[SuBin] Nomuna utgyo
Geuman jom utgyo
Modu da gapa julgoya na ppitturojil goya
Dirty Dirty doroun son jori chiwo
Ttonal tten yogijogi galgigalgi jjijonoko
[Serri] Ijewa utgyo
Bodo cham utgyo
Sarangeun obsotdon goya Bye-Bye
Sarajyojwo

I begged
I tried
I guess we say goodbye

[GaEun] Motjige hwaryohage kkumyotji (Chet)
Na byonhetdamyo
Geuron nollan nuneuro chyoda bojima I’ll Hit U
[JiYul] Ijewaso nam jugiga akkamni (Cham)
Ga doropdago (Shut off)
Ga jalsallago
Dasin gwerophiji jom ma

[AhYoung] Sarangeun utgijima
[Serri] Mwol do bare
[AhYoung] Ne mam tteudonoko
[Serri] Ttonatjannni
[AhYoung] Apa
[Serri] No No No No
[AhYoung] Ga ttona ttona
[Serri] Ppitturojil goya

Sorry Sorry sarang ttawin opdongoya
Jebal jom molli molli jo molli ttonagajulle
[SuBin] Nomuna utgyo
Geuman jom utgyo
Modu da gapa julgoya na ppitturojil goya
Dirty Dirty doroun son jori chiwo
Ttonal tten yogijogi galgigalgi jjijonoko
[Serri] Ijewa utgyo
Nodo cham utgyo
Sarangeun obsotdon goya Bye-Bye
Sarajyojwo

[Viki] Hey
Bad boy (Shut off)

[Viki] Geure no jalgarago
Jebal ttonagarago
Say goodbye, Say goodbye
Son heundeulmyeo biutneun mameul aneunji
Ijen chuk cheojin ni eokkaee gidae jomin nunmul dasin heulligi siro
Nan jongmal Hate U

[SuBin] I hate U ([Serri] I hate U)
[SuBin] I tease U
[Serri] Please go away~ (So what you want from me ma’? So what you want from me huh?)
Far away~ (We’re slowly fadin’ away)
No
[SuBin] No way!

Sorry Sorry sarang ttawin opdongoya
Jebal jom molli molli jo molli ttonagajulle
[JiYul] Nomuna utgyo
Geuman jom utgyo
Modu da gapa julgoya na ppitturojil goya
Dirty Dirty doroun son jori chiwo
Ttonal tten yogijogi galgigalgi jjijonoko
[Serri] Ijewa utgyo
Nodo cham utgyo
Sarangeun obsotdon goya Bye-Bye
Sarajyojwo

I’ll Hit U
I’ll never never want ya again
I hate U
No matter, matter what you say
I’ll Hit U
I’ll never never want ya again
I’ll Hit U
Hate U
Hit-Hit U Hit

Exo-K - What Is Love Lyrics



Girl, I can’t explain what I feel
Oh baby my baby, baby, baby, baby..
yeahHaruga machi 1buncheoreom neukkyeojige mandeulji
Neomanisseumyeon yeonghwasogui juingong
Neol boreodallyeoganeun aeksyeonsinirado jjigeulgeot cheoreom nan machi yeongungi doen geotcheoreom

Neon naege wanbyeok sangsanghaebwasseo
Gamkkeramyeon eotteolkka
Nan neoman gwaenchantago malhaejumyeon modu wanbyeokhae oh baby

I lost my mind neoreul cheoeummannasseulttae
Neo hanappaego modeungeoseun get in slow motion
Naege malhaejwo ige sarangiramyeon
Maeilgeudaewa sumanheun gamjeongdeureul nanwojugo baewogamyeo
Ssaugo ulgo anajugo
Naege malhaejwo ige sarangiramyeon

Sesangnamjadeul modu nalbureowohae
Neoreul gajin naega jiltuna jukgennabwa
Haega gado dari gado jeoldae anbyeonhae
Nan bogiboda ujikhage mideullamjaraneungeol
Neon algedoeltenikka

I don’t know why jeoldaejeogin igamjeong
Naega saenggakjocha haesseulkka
Nae gyeote isseulttae nan jeomjeom daedanhan namjaga doedo bitnaneun geolI lost my mind neoreul cheoeummannasseulttae
Neo hanappaego modeungeoseun get in slow motion
Naege malhaejwo ige sarangiramyeon
Maeilgeudaewa sumanheun gamjeongdeureul nanwojugo baewogamyeo
Ssaugo ulgo anajugo
Naege malhaejwo ige sarangiramyeon

[Lyrics from ohmyitskpop.com. Visit for more Kpop lyrics, translations, & chords]Ganjeolhi barago barandamyeon
Irwojilkka donghwayaegicheoreom
Yeongwonhan dulmanui haepiaending happily ever after
Namaneun neol mideojugo jikyeojugo dallaejulkke
Nipyeoni doelkke
Nigyeoteseo jeoldae antteona

I lost my mind neoreul cheoeummannasseulttae
Neo hanappaego modeungeoseun get in slow motion
Naege malhaejwo ige sarangiramyeon
Maeilgeudaewa sumanheun gamjeongdeureul nanwojugo baewogamyeo
Ssaugo ulgo anajugo
Naege malhaejwo ige sarangiramyeon

Sesangnamjadeul modu nalbureowohae
Neoreul gajin naega jiltuna jukgennabwa
My babe, baby babe, baby. baby-
Neol araboneungeol ige sarangingeol
Aicheoreom neol jaju utgemandeulgo
Chingucheoreom neol gajang pyeonhage mandeulkkeoya
My babe, baby babe, baby. baby-
Malhaejwo naege what is love

Beast @ B2st - I Knew It Lyrics






Sesange kkeute seosseul ttae giri boijiga anheul ttae
Nugunga piryo haesseotjyo
Eodume gadhyeo isseul ttae bichi boijiga anheul ttae
Songireul gidaryeosseot jyo

Geudaeneun moreujyeo sesange dan hana geudaega
Only one more than better world

I believe dream for you and me
Memareun nawi harue danbiro naeryeo nae ma eume naeryeo yonggireul jweo
You make me fly and smile again
Biondwi mujigae cheoreom sori eobshi nawi pume angyeo haengbogeul jweo
I wanna make love

Hyeon shire domang chyeosseotdeon nawi moseubeul boasseul ttae
Hokshina shilmang haetnayo
Geudaega itgie dora ol yonggireul nae eotjyo
You’re the one always in my heart

I believe dream for you and me
Memareun nawi harue danbiro naeryeo nae ma eume naeryeo yonggireul jweo
You make me fly and smile again
Biondwi mujigae cheoreom sori eobshi nawi pume angyeo haengbogeul jweo
I wanna make love

Oh, lonely night, jigyepgo summakhi neun eodume bam
Geu sogeseo maeil bameul nunmullo honja uldeon nal
Ajigeun yeori gimanhan gaseume sang cheoreul jweotdeon manheun
Saramdeul daeshin, thanks a lot, nae mami memareul ttae

But that’s ok, you make a way
Eonjena bichi dwineun you, you, you
Salmwi iyu only you
Neon samagwi oashiseu jeil dalkomhan chokollit

I believe dream for you and me
Memareun nawi harue danbiro naeryeo nae ma eume naeryeo yonggireul jweo
You make me fly and smile again
Biondwi mujigae cheoreom sori eobshi nawi pume angyeo haengbogeul jweo
I wanna make love

Anugerah Juara Lagu Ke-26 (29/01/2012)


Tahniah di ucapkan kepada pemenang-pemenang anugerah juara lagu yg ke-26 semalam...anugerah juara lagu semalam telah di adakan di stadium putra bukit jalil...ramai juga yg hadir untuk menyokong artis-artis kegemaran mereka..aku, memang x pergi la...hahaha....tema anugerah juara lagu tahun neh ialah air...semalam, aku tengok cm tade air sangat pn...host untuk anugerah juara lagu semalam ialah faizal ismail & cheryl samad...


Dekat bawah neh adalah senarai pemenang-pemenang anugerah juara lagu ke-26....Pemenang-pemenangnye adalah : 

Tempat pertama : Hafiz - Awan Nano


Tempat kedua : 3 suara (Shila Amzah, Ning Baizura & Jaclyn Victor) - Beribu Sesalan


Tempat ketiga : Faizal Tahir - Karma


Anugerah Vokal Terbaik : Hafiz - Awan Nano


Persembahan terbaik : Alyah - Kisah Hati


Tahniah kepada penerbit dan kru-kru Anugerah Juara Lagu ke-26 kerana berjaya menghasilkan event sebesar ini....tahniah sekali lagi kepada pemenang-pemenang anugerah juara lagu yg ke-26...kepada yg x berjaya, boleh cuba lg di thn hadapan dan terus berkarya demi memartabatkan industri muzik tanah air...adat la menang atau kalah kan...


video

Assalamualaikum...

video neh, member aku yg buat...dye rakam masa datang lepak kt rumah aku..huhuhu...ada gk la kenangan video neh...bukannye selalu nak jumpe kan...skali skala datang, leh wt video n snap picture buat kenangan di hari tua...cheewwaahh...ayat aku, seyes tak boleh blah sungguh!! hahaha...anyway thx a lot kawan-kawan ku cz sudi datang ke umah aku...dapat gk lepaskan rindu kt korang neh...dorang neh member-member aku dari unisel...budak kelas...de je yg tak datang...if not, cukup r korum kami...credit to kecik cz sudi buat video neh yeah!!! 

neh la kecik yg wt video kt umah aku...huhuhu....

Sunday, 29 January 2012

Sakit Hati

Aku ada la sakit hati gn someone la...sesedap mulut dye je smash orang...ko fikir, ko hebat sangat ke sampai cakap orang macam 2...huhuhu...seyes, ak myampah sangat2 la...terasa macam nak belasah ko je...nasib la aku neh pompuan...if ak neh laki, dah lama aku gadoh...sentap juga lak dengar kata2 dye...aku x sangka la sejahat itu mulut dye...orang lain boleh je faham keadaan aku...ape pasal ko tak taw nak memahami perasaan orang lain r?bila kena batang hidung sendiri, taw pown diam n merajok...hampehh btoi...

Jangan nk bangga sangat la gn apa yg ko ada...belum tentu kekal....so, bsyukur and untung la nasib ko tak macam aku...len kali, nk cakap, fikir dulu...Aku resign kerja bukan suka2...aku sangat kerja aku tu..tapi bila orang asyik buli hari2, sapa tahan kan..lagi pun, ak contract je...reason laen, pengurusan dah bertukar n mean dorg dah tak nak amek permenant staff...apa aku leh buat...tak kan aku nk p nanges n mroyan depan dorang supaya dorang amek aku kerja...

Maybe da hikmah gak benda neh jadi...ak redha la...i wish aku dapat kerja yang better than sebelum neh...if pengurusan tak bertukar, manager aku sendiri cakap nak amek aku sebagai permenant staff...dah bukan rezeki aku di situ...nk wt cm ner lagi kan...ko sesedap mulut cakap aku neh buat kerja tak bagus n sebab itu lah orang tak nk amek aku jadi permenant staff...ko x lali apa yg aku lalui...so, bercakap memang la senang n mudah...cube ko berada di tempat ak, ko akan rasa apa aku rasa...

Susah cakap gn orang yg asyk nak dye menang je...ak malas nk cakap lebih2 gn dye...so, ak mendiamkan diri je...dengar je bebelan dye yg myakitkan hati....bila aku cter kt kawan-kawan aku, semua panas ati je dengar...kawan2 ak yg penah alami atau tak alami macam aku, turut simpati gan aku...semoga aku dapat kerja yang lagi bagos dr ko...don't judge a book by look it's cover.....

I Love This Picture!!


Assalamualaikum....

Firstly, aku suke sangat-sangat gn picture neh...picture neh di snap oleh bff ak...neh picture smlm...masa wedding bff aku balqis....neh anak member aku, zaki...anaknya neh namenye isya...chomel kan?cm anak mat salleh oooo....dah la suke org pegang dye...dye x menanges sikit pn...aku suka budak-budak mcm neh...dye asyik ketawa je bila orang usik dye...sgt2 kiut...Ramai yg comment picture neh cantekss...siap ada yg ckp, macam anak aku dah...muke lebih kureng je... hahaha...nk tergelak gk...kt fb ak, ak wt pic neh sebagai dp...love it..Insya'allah...someday, aku akan ada anak gk...bila nak kawen, lambat lg...masih muda maaa...hahaha...

Credit to my bff keiko cz tolong amek picture neh...huhuhuhu

Saturday, 28 January 2012

Member - member Datang Rumah


Firstly, nak ucap tenkiu banyak2 dkt membe2 unisel aku kerana sudi dtg rumah aku...aku pown x taw yg dowg nk dtg...taw2, call aku masa aku kt kenduri kawen, dowg da sampai depan rumah aku...kalut la aku balik rumah...nasib baek kenduri dekat je...if not, lama la korang kena tunggu aku..huhuhuhu





If korang beritahu awal-awal kan senang...leh gak aku prepare pe yg patot..huhuhu...kan dah kena minum air je...air pn, bukan air biasa...special punya...datang dari cameron highlands...jauh aku g beli taw jus strawberi 2...hahahaha....sebelum dorg balik, sempat gk la bposing depan umah aku...bila lg kan nk bergambar bersama2...huhuhuhu........




Cian kt kwn kecik yg namenye nor...kami semua borak sakan n ketawa bukan maen...dye dok sorang2 je tepi kolam 2...macam sedih le plak aku tengok....hahaha...ak bg dorg maen arnab2 aku...dowg takot nk pegang except poklan...poklan wt muka rilex je..kne gigit gn arnab ak pn wt muka slumber...ahahaha....


Akhir skali, terima kasih lagi sekali kerana berjaya sampai rumah aku...huhuhu..aku minta sowey sgt2 cz tadapat join kowg merayau...pe2 pown, aku happy sangat2 jumpe korg...huhuhu...de mse, kte jumpe lg yea... 

My Hamster