Monday, 25 April 2011

5 simple motivation tips to increase your success


So what is motivation anyway?


Motivation is the driving vortex which propels you to overcome obstacles, achieve success or quite simply it is a force that causes you to behave in a certain way. Motivation can cause you to do something good and productive, or on the other hand, can cause you to do harm. Any way you put it, your success depends on it.
Motivation is required in order to excel in any area of your life whether it is to consistently perform well at work, be more productive, develop better relationships or to just to get out of your comfort zone. In the end though, your success at achieving anything in life is determined by it.

How can you be motivated?


There are two different types of motivation and that will vary from person to person. Some people are motivated by” towards” motivation and others are motivated by “away from” motivation.
Towards motivation is when you are motivated to strive towards a goal. Say for instance you want to make your bonus at work. You will then be motivated to increase your performance so you can reach your goal of attaining the bonus. Another example would be to better your quality of living. If you increased your productivity in order to be able to afford a new home or a new car because you wanted to live a better lifestyle, even though your lifestyle was already good for you, then that would also be an example of “towards” motivation.

On the other hand, if you are motivated to move away from something you consider harmful or a threat, then that would be considered away from motivation. Let’s use the work example again. If you decide to increase your work capacity in order to prevent yourself from being fired then you are practicing away from motivation. You are working to get away from the possibility of losing your job. Taking the quality of living example, you would look at your current situation and strive to get away from noisy neighbors or a vehicle that is costing you too much in repairs.

So, after you understand how you are motivated, you can then do certain things that motivate you to reach your success. Here are 5 tips you can utilize in order to light the fire and get moving.

1. Think how it will feel from the end.

This is a great emotionally charging motivating force. Just think about having already accomplished your goal or task and how good it feels on the other side. That feeling alone is enough to drive anyone into action. Again, depending whether you are motivated by “towards” or “away from” motivation you will either feel the exhilaration of attaining something or the relief of avoiding a pitfall.

2. Think about the excitement of setting another new goal.

If you make a commitment to hold off on your next project until you finish the current one, you will be motivated to finish what is at hand first. Thinking of a new and exciting goal to achieve that will boost your success will get you into gear to finish or maybe even start the first one on the list.

3. Think of how far you have come along in your journey.

Sometimes you just need to take a step back and look at the big picture. It’s like an artist stepping away from the canvas they are painting on and looking at what has been accomplished so far. When you stop and take a look at the progress you have already made the road up ahead gets a lot easier.

4. Think about how it feels to get it over with.

This is similar to the first point but instead of focusing on the positive aspect of the outcome, you are focusing on finishing task that you may be dreading to perform such as writing a work report or maybe even cleaning out the garage. Focus on the sigh of relief that it is now over with and you can move on to something you actually enjoy doing.

5. Think “focus”.

The more focused you are on attaining your desired outcome, the more motivated you will be at performing anything that needs to be done to get it finished. Let any other distractions go from your mind and focus on one goal at a time. Trying to focus on too many goals at one time will only hinder your success and leave motivation in a slump.

Try these 5 tips on for size to boost your success motivation. You will be surprised what you will be able to accomplish.

Motivational Quotes of the Day...................

Humans have the remarkable ability to get exactly what they must have.But there is a difference between a "must" and "want."


The best motivating is self-motivating.The guy says,"I wish someone would come by and turn me on."What if they don't show up?You've got to have a better plan for your life.



When you know what you want,and you want it badly enough,you'll find a way to get it .



Motivation alone is not enough.If you have an idiot and you motivate him,now you have a motivated idiot.



If you wish to find,you must search.Rarely does a good idea interrupt you.


 Without a sense of urgency,dersire loses its value.

Motivation is a mystery.Why does one salesperson see his first prospect at seven in the morning and another salesperson is just getting out of bed at eleven?I don't know.It's part of the mysteries of life.



Give a lecture to a thousand people.One walks out and says,I'm going to change my life." Another one walks out with a yawn and says,"I've heard all this before."Why is that? Why wouldn't both be affected the same way?Another mystery.



The millionaire says to a thousand people,"Iread this book and it started me on the road to wealth."Guess how many go out and get the book?Very few.Isn't that incredible?Why would everyone get the book?A mystery of life.


My suggestion would be to walk away from the 90% who don't and join the 10% who do. 

Sunday, 24 April 2011

MajLis Pertunangan Ashraf Muslim & Dayana




















Tahniah buat Ashraf  Muslim & Dayana di atas pertunangan kalian berdua....Semoga berkekalan hingga ke jinjang pelamin...AMIN ya rabbal alamin...... (^_^)

Cerita-cerita KeLakar..........


Bangkai Gajah

Seorang pengurus sebuah Zoo mendapat panggilan telefon mengenai kematian seekor gajah di Zoo tersebut. Sebagai langkah pemeriksaan, pengurus tersebut telah pergi ke kandang gajah tersebut dan mendapati ada seorang lelaki menangis bersebelahan dengan bangkai gajah tersebut.

Pengurus : Sebagai penjaga gajah, saya faham kesedihan yang kamu tanggung kerana apabila haiwan yang kita bela sudah mati.

Lelaki : Saya bukan penjaga gajah ini, tuan. Tetapi sayalah yang ditugaskan untuk menggali kubur dan menanamnya.

5 Tips Tidak Di Rompak Oleh Pencuri

1. Untuk rumah, pasang perangkap tikus sebanyak mungkin, letakkan umpan emas atau besi atau duit.

2. Untuk melindungi kereta anda, langgar apa-apa agar kereta anda kemek, pancitkan tayar anda, beli rim second hand yang buruk, beli ezsos paling murah dan jangan letak stiker pada kereta anda.

3. Untuk motor, pancitkan tayar, cabut spark plug dan sentiasa memastikan tangki minyak kosong.

4.Untuk anak anda, beli pakaian bundle untuk mereka pakai, beri hanya 50 sen sehari pada mereka.

5. Untuk anda sendiri, jangan suka menunjuk (berdosa tau !!!)

Menantu Yang Luarbiasa

Mamat ni amat lah tergila-gilakan Minah anak Pak Haji Dollah. Minah nie boleh lah tahan cun nya. Mamat ni pun tak kalah lah kacaknya. Ngurat-punya-ngurat tersangkutlah dua hati ini. Pak Haji Dollah bukanlah jenis yang memilih sangat orangnya, tambahan pulak si Mamat ini pandai berlakon, depan Pak Haji Dollah dia bukan main warak lagi, berkopiah dikepala. Selepas ditetapkan hari kahwinnya, maka lancar je jawab nikahnya si Mamat tadi. Biasalah malamnya agak lewat sikit keluarga Haji Dollah masuk tidurnya pasal dok berkemas rumah lepas kenduri siangnya. Pasangan Mamat dan Minah pun lewat jugak lah masuk tidurnya.

Selepas semuanya selesai dan semuanya nyenyak tidurnya, pagi besoknya Pak Haji Dollah pun mengejutkan semua isi rumah untuk solat subuh. Semua isi rumah pun bangun dan si Mamat dan Minah pun bangun mandi dan bersiap untuk mendirikan solat subuh. Tapi dek kerana lewat bangun, Si Mamat tak sempat bersolat jemaah dengan Pak Haji Dollah. Walaupun telah dikejutkan awal oleh isterinya Minah.

Maka, Pak Haji Dollah pun suruhlah menantunya tu solat sendirian ketika ahli keluarga lainnya sedang berwirid. Si Mamat pun qamat dan dirikanlah solat subuhnya. Selepas selesai solatnya dan memberi salam. Pak Haji Dollah pun menegur menantunya Si Mamat tadi, “Hai Mat kenapa solat subuh tiga rakaat?” lantas Si Mamat Jawab “eh.. ia ke? tiga rakaat? rasa-rasanya dah cukup empat rakaat tadi…”


Masya Allah.. mengucap panjang Pak Haji Dollah. Si Minah tersenyum sipu malu dengan gelagat suaminya. Sahla si Mamat ni tak pernah sembahyang subuh! Kantoi..kantoi…

Berita Baik

Tahun ini ada berita baik, Ayah!” ujar seorang anak yang baru saja menerima hasil keputusan SPM kepada ayahnya.
“Berita baik apa?” tanya ayahnya.
“Yang pasti Ayah tidak perlu pening memikirkan belanja saya untuk masuk ke universiti.” jawab si anak.
“Apa kau lulus dengan markah yang bagus dan mendapat biasiswa?” tanya ayahnya dengan wajah yang bercahaya.
“Bukan Ayah! Saya … tidak lulus!!” jawab anaknya dengan selamba.

 

Ayat selepas dah kahwin!!!!!!!!!

Sebelum Tido:
6 minggu: Selamat tido Sayaaang, mimpi indah-2 ya, mmmuach.
6 bulan: Tolong matikan lampu tu, silau aah.
6 tahun: Sana sikit lah… Tido kalau tak mengepit tak bole ker???!

Pakai Toilet:
6 minggu: Tak apa, U masuk ler dulu, I tak kisaaahhhh
6 bulan: Masih lama lagi ke nih?
6 tahun: Brug! brug! brug! (suara pintu digegar), kalau nak bertapa pilah gunung ledang sana!!!

Balas SMS:
6 minggu: Iye Sayang, jap lagi I sampai rumah. Sayang, I belikan murtabak favourite U ye Sayang..
6 bulan: Trafik jam aah
6 tahun: K..

Dating process:
6 minggu: I love U, I love U, I love U.
6 bulan: Of course I love U.
6 tahun: Iyalah!! kalau I tak cintakan U, buat apa I nikah dengan U???

Pulang Kerje:
6 minggu: Sayaaang, I dah balik nih…
6 bulan : I’m BACK!!
6 tahun: Masak apa hari ini??

Hadiah (ulang tahun):
6 minggu: Sayang, I harap U suka cincin yang I beli untuk U ni
6 bulan: I beli lukisan, nampak sesuai dengan suasana ruang tengah
6 tahun: Nih duit, U beli sendirilah apa yg U nak..

Telefon:
6 minggu: Baby, ada yang ingin berbual ngan U di telefon nih
6 bulan: Eh… Your call…
6 tahun: WOOIII TELFON BUNYI TUUUHHH…. ANGKAT AAAAAHHH!!!

Masakan:
6 minggu: Wah, tak sangka I, pandai U masak.Rasa pun sedappp…!!!
6 bulan: Kita makan apa malam ini??
6 tahun: HAH!! LAUK INI LAGI?

Memaafkan:
6 minggu: Sudahlah, tak apa, dah pecah pun, nanti kita beli lagi yang lain,eh
6 bulan: Hati-hati, nanti jatuh tuh.
6 tahun: Orang dah bilang berkali-2 pon tak paham!!

Baju baru:
6 minggu: Aduh sayang, U seperti bidadari dengan pakaian itu
6 bulan: Lah… Beli baju baru lagi?
6 tahun: DAH BERAPA RIBU HABIS BELI BAJU TU???

Merancangkan Holiday:
6 minggu: Macam mana kalau kita jalan-jalan ke Amerika atau ke tempat yg U nak honey?
6 bulan: Kita ke Bukit Bintang aje ler… Senang sikit tak perlu naik flight…
6 tahun: JALAN-JALAN??? DUDUK RUMAH AJE TAK BOLEH KE? BUANG DUIT JE!

TV:
6 minggu: Baby, kita nak tengok cite apa malam ini?
6 bulan : Sekejap eh, citer bagus ah.
6 tahun: JANGAN TUKAR-2 BOLE TAK..

Fakta-fakta Kelakar Yg Boleh Buat Anda Mereng.............

Tahukah Anda!!! 

1. Tahukah anda?..Apabila kita membuang air kecil, badan kita akan menjadi sejuk kerana telah melepaskan haba melalui bahan kumuh. Jika kita men’gencing’ orang lain, maka haba akan terlepas dari badan orang itu lalu kita akan dilempang olehnya.

2. Percayakah anda?..Wanita mengelipkan mata dua kali lebih kerap daripada lelaki dan jantung wanita juga berdegup lebih laju berbanding jantung lelaki. Tapi percayakah juga anda bahawa, lelaki selalu ada dua mata air dan jantung mereka juga berdegup dengan lebih laju jika diketahui oleh isteri.

3. Terdapat kira-kira 3,000 spesis pokok dalam setiap kawasan seluas 1.6 km persegi di hutan Amazon dimana jika seseorang bernama Amran memasuki kawasan itu, beliau berkemungkinan akan tersesat selama 3,000 jam jika tidak membawa kompas.

4. Uri Geller, ahli psikik terkenal yang dilahirkan pada 20 Disember 1946, mengatakan bahawa kebolehan luar biasa yang dimilikinya itu berasal dari planet Hoova dan kadangkala dia juga memekik sambil mengatakan yang dia adalah seorang Ultraman!.

5. Tahukah anda?..Manusia hanya menggunakan 10% daripada otaknya. Tetapi ini tidak bermakna baki 90% lagi perlu dibuang kerana jika dibuang sudah terbuktilah manusia itu dari jenis yang tidak ada otak!!.




Fakta-fakta Menarik Dunia............

FAKTA MENARIK alam kehidupan kita di dunia ini banyak perkara-perkara yang menunjukkan tentang kebesaran Allah, berikut ini dipersembahkan sebagai renungan. 

  • Sinaran kosmik daripada bintang-bintang yang berlanggar boleh menghasilkan bahan berbahaya kepada muka bumi. Saintis mendakwa sinaran itu yang juga dikenali sebagai radiasi boleh menyebabkan hidupan pupus dan menghasilkan spesis baru melalui proses mutasi (perubahan genetik).

  • Apabila seseorang bercakap, secara purata 300 titisan air liur akan keluar dalam tempoh seminit iaitu kira-kira 2.5 titisan bagi satu perkataan.

  • Dalam secawan kopi terdapat lebih daripada 1,000 jenis bahan kimia.

  • Orang yang menggunakan tangan kanan hidup sembilan tahun lebih lama daripada mereka yang kidal.

  • Secara purata seseorang menghabiskan masa selama 2 tahun bergayut di telefon sepanjang hayatnya.

  • Secara purata, seseorang minum 8,000 gelen air sepanjang hidupnya.

  • Di serata dunia, yo-yo adalah sejenis permainan tetapi di Filipina , ia merupakan senjata merbahaya.

  • Hanya terdapat empat buah negara di dunia bermula dengan abjad D iaitu Denmark, Dominica, Djibouti dan Republik Dominica.

  • Setiap tahun, Selat Inggeris yang memisahkan England dan Perancis melebar sebanyak 300 milimeter.

  • Nama semua benua bermula dan berakhir dengan abjad yang sama iaitu huruf A.

  • Manusia hanya menggunakan 10% daripada otaknya untuk berfikir; selebihnya untuk aktiviti lain atau mencetuskan pergerakan luar kawal.

  • Ketika bersin, semua organ dalam badan tidak berfungsi termasuk jantung.

  • Kerosakan otak akan berlaku jika suhu badan meningkat melebihi 41 darjah Celcius.

  • Badak air mampu berlari lebih pantas daripada manusia.

  • Ngauman singa boleh kedengaran sejauh tiga kilometer.
                                                           
  • Tiram boleh mengubah jantinanya beberapa kali sepanjang hayatnya.

  • Dianggarkan 80 peratus haiwan di muka bumi adalah serangga.

  • Ratu anai-anai boleh hidup selama 500 tahun dan menghasilkan 30,000 telur setiap hari.

  • Andai kesemua bungkah air batu- dianggarkan 23 juta kilometer padu - di dunia cair pada satu ketika, kandungan air lautan meningkat 1.7 peratus.

  • Peningkatan yang sedikit ini bagaimanapun menaikkan paras air sehingga 60 meter daripada yang sediada. Jika ini berlaku, sebahagian besar tanah daratan di dunia akan berubah menjadi lautan.

  • Jambatan gantung dekat Lapangan Terbang Antarabangsa Haneda, Jepun dikatakan paling panjang di dunia. Berukuran 124 meter panjang dan 4 meter lebar, bahagian tengah bersambung untuk memudahkan ia diangkat apabila kapal lalu di bawahnya. Kos pembinaan adalah lebih murah daripada membuat terowong bawah laut...........



Kisah benar... .bacelahh sampai habisss......

Kisah benar... .bacelahh sampai habisss... . Beberapa tahun lepas Ramli jumpa seorang janda bernama Ramlah yang mempunyai anak dara bernama Jamilah. Ramli berkahwin dengan Ramlah dan Jamilah adalah anak tiri Ramli. Selepas itu bapa kepada Ramli, Jamrud berkahwin dengan anak tiri Ramli, Jamilah. Ini membuatkan Jamilah, mak tiri kepada Ramli yang sebelum ini anak tirinya. Jadi ayah Ramli, Jamrud adalah anak tiri Ramli dan memjadikan Ramlah sebagai Mak Mertua kepada Bapak Mertuanya. selang beberapa bulan kemudian, Jamilah anak kepada isteri Ramli, Ramlah melahirkan anak lelaki, Jarul. Jadi Jarul dalah adik kepada Ramli. Tetapi Jarul adalah anak kepada Jamilah, anak kepada isteri Ramli, Ramlah. Menjadikan Jarul adalah cucu kepada isteri Ramli, Ramlah. Sekaligus menjadikan Ramli datuk kepada Jarul, adiknya. Itu tak seberapa lagi. Selepas itu, Ramli dan Ramlah mendapat anak bernama Jayzee. Sekarang Jamilah, anak tiri Ramli dan juga Mak mertua Ramli menjadi kakak dan juga nenek kepada Jayzee. Jadi ayah Ramli, Jamrud menjadi abang ipar kepada anak Ramli yang mana kakak ipar Jayzee adalah isteri kepada ayah Ramli, Jadi sekarang, Ramli adalah abang ipar kepada emak mertuanya, isteri Ramli, Ramlah adalah makcik kepada anaknya sendiri, Jamilah... Anak Ramli, Jarul adalah sepupu kepada ayah Ramli, Jamrud dan Ramli adalah datuk kepada dirinya sendiri... muahahahahahahahhahaha...isk....isk.......isk...ennooonennooo..neenooo..nenoooo....pheeewiiittttt tebabooooooooooo..aku pening...aku sindirik naik fening menterjemahkan semua nih..bengang sehhh... !! > >




Satu Peringatan Utk Kita Semua........

KUBUR SETIAP HARI MENYERU MANUSIA SEBANYAK LIMA KALI;

1. Aku rumah yang terpencil,
Maka kamu akan senang dengan selalu  membaca  Al-Quran.

2. Aku rumah yang gelap,
   Maka teranglah aku dengan selalu solat malam. 

3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu,
   Maka bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.
 
4. Aku rumah ular berbisa,
   Maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.
 
5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,
  Maka banyaklah bacaan "Laa ilaha illallah, Muhammadur  Rasulullah",supaya kamu dapat jawapan kepadanya.
 
 Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya;

 
1. Dunia itu racun,
   Zuhud itu ubatnya.
 
2. Harta itu racun,
   Zakat itu ubatnya.
 
3. Perkataan yang sia-sia itu racun,
   Zikir itu ubatnya.
 
4. Seluruh umur itu racun,
   Taat itu ubatnya.
 
5. Seluruh tahun itu racun,
   Ramadhan itu ubatnya.
 

Tentang Wanita...................

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada  Rasulullah akan hal  tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang  yang penyayang tidak akan sia-sia".

 2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya.Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya  1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak  bersalin, maka Allah  mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.
 
6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara  anaknya yang  sakit, maka Allah memberinya pahala seperti  memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.
 
7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan   orang yang takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
 
 8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari  pasar ke rumah) lalu  diberikan kepada keluarganya, maka  pahalanya seperti    bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka, barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
 
9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah  memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada
suaminya (10,000 tahun).
 
10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa  bulan ramadhan,memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya,        masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.
 
11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.
 
12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih  besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah,  "Suaminya. "Siapa pula  berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah, "Ibunya".
 
13. Apabila memanggil akan engkau dua orang  ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.
 
14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung diudara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.
 
15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup       pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
 
16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.
 
17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.
 
18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau  tiga saudara   perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia  bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan  penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.
 
19. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu     daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka. "Jadi, janganlah sesekali kita merasa lemah. Wanitalah         sebenarnya yang  membuat seseorang lelaki itu kuat. Itulah salah satu  sebab mengapa Nabi meletakkan wanita setaraf pada lelaki dan tidak lebih rendah.
   

30 Fakta Menarik Mengenai Wanita...........




1.Bila seorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitiskan airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2.Bila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3.Wanita susah untuk mencari sesuatu yang dia benci tentang orang yang paling dia sayangi (karena itu banyak wanita yang patah hati bila hubungannya putus di tengah jalan).

4.Jika seorang wanita jatuh cinta dengan seorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di pikirannya walaupun ketika itu dia sedang bersama dengan lelaki lain.

5.Bila lelaki yang dia cintai merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6.Wanita memang menyukai pujian tetapi selalu tidak tahu cara menerima pujian.

7.Jika kamu tidak suka dengan gadis yang menyukai kamu setengah mati, tolak cintanya dengan lembut, jangan berkasar dengannya karena ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tidak akan tahu bila dia telah membuat keputusan, dia akan melakukan apa saja.

8.Jika seorang gadis sedang menjauhkan diri darimu setelah kamu tolak cintanya, biarkan dia untuk seketika. Jika kamu masih ingin menganggap dia seorang kawan, cubalah tegur dia secara perlahan-lahan.

9.Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik, puisi, lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10.Jangan sesekali beritahu kepada perempuan tentang apa yang membuat mereka langsung merasa tidak berguna.

11.Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12.Bila pertama kali lelaki yang dicintainya sedang memberikan respon positif, misalnya menghubunginya melalui telepon, si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat, tetapi sebenarnya dia akan berteriak kerana gembira dan tak sampai sepuluh minit, semua kawan-kawannya akan mengetahui berita tersebut.

13.Sebuah senyuman memberi seribu arti bagi wanita. Jadi jangan senyum sembarangan kepada wanita.

14.Jika kamu menyukai seorang wanita, mulailah dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu lebih dalam.

15.Jika seorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar, tinggalkan dia karena dia memang tak berminat denganmu.

16.Tetapi jika dalam waktu yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17.Jangan sesekali meneka apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri!!

18.Setelah seorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya mengapa aku tidak bertemu lelaki ini lebih awal.

19.Kalau kamu masih mencari-cari cara yang paling romantis untuk memikat hati seorang gadis, bacalah buku-buku cinta.

20.Bila setiap kali melihat foto bersama, yang pertama dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.

21.Bekas kekasihnya akan selalu ada di pikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat yang teristimewa di hatinya!!

22.Satu ucapan 'Hai' saja sudah cukup menceriakan harinya.

23.Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24.Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata untuk memikat kawan mereka yang lebih cantik.

25.Cinta berarti kesetiaan, jujur dan kebahagiaan tanpa syarat.

26.Semua wanita menginginkan seorang lelaki yang dicintainya dengan sepenuh hati.

27.Senjata wanita adalah airmata!!

28.Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya memberi surprise buatnya (hadiah, bunga atau sekadar kata-kata romantik). Mereka akan terharu dan merasakan bahwa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini dia tidak akan ragu-ragu terhadapmu.

29.Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang memberi perhatian padanya dan baik terhadapnya. So, kalau ingin memikat wanita pandai-pandailah.

30.Sebenarnya mudah mengambil hati wanita karena apa yang mereka inginkan hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

Otak kita rosak sebab...............



1. Tidak mengambil sarapan pagi - Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisipada otak dan menjadikannya kurang aktif.
 
2. Terlebih makan - Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

 
3. Perokok - Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh menga kibatkan penyakit 'Alzheimer'.

 
4. Penggunaan gula yang berlebihan - Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

 
5. Pencemaran udara - Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

 
6. Terlebih tidur - Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

 
7. Menutup muka ketika tidur - Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

 
8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat - Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

 
9. Kurang berimiginasi - Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.



(P/S : Renung2 kanlah & Fikr2 kanlah....Slmt beramal.........Benarkah semuanya e2????)

10 Health Benefit About Eggs.......


1. Eggs are great for the eyes. According to one study, an egg a day may prevent macular degeneraton due to the carotenoid content, specifically lutein and zeaxanthin. Both nutrients are more readily available to our bodies from eggs than from other sources.

2. In another study, researchers found that people who eat eggs every day lower their risk of developing cataracts, also because of the lutein and zeaxanthin in eggs.

3. One egg contains 6 grams of high-quality protein and all 9 essential amino acids

4. According to a study by the Harvard School of Public Health, there is no significant link between egg consumption and heart disease . In fact, according to one study, regular consumption of eggs may help prevent blood clots, stroke , and heart attacks ..

5. They are a good source of choline. One egg yolk has about 300 micrograms of choline. Choline is an important nutrient that helps regulate the brain, nervous system, and cardiovascular system.

6. They contain the right kind of fat. One egg contains just 5 grams of fat and only 1.5 grams of that is saturated fat.

7. New research shows that, contrary to previous belief, moderate consumption of eggs does not have a negative impact on cholesterol. In fact, recent studies have shown that regular consumption of two eggs per day does not affect a person's lipid profile and may, in fact, improve it. Research suggests that it is saturated fat that raises cholesterol rather than dietary cholesterol.

8. Eggs are one of the only foods that contain naturally occurring vitamin D.

9. Eggs may prevent breast cancer . In one study, women who consumed at least 6 eggs per week lowered their risk of breast cancer by 44%.

10. Eggs promote healthy hair and nails because of their high sulphur content and wide array of vitamins and minerals. Many people find their hair growing faster after adding eggs to their diet, especially if they were previously deficient in foods containing sulphur or B12.

Fakta Menarik Dunia...........

1.Nama paling popular dan banyak digunakan di dunia adalah Muhammad.

2. Ikan yu kehilangan gigi lebih dari 6000 batang setiap tahun, dan gigi barunya tumbuh dalam masa 24 jam sahaja

3. Julius Caesar tewas dengan 23 tikaman

4. Nama kereta Nissan berasal dari bahasa jepun Ni : 2 dan San : 3. Nissan : 23

5. Zirafah dan tikus boleh bertahan hidup lebih lama tanpa air daripada unta

6. Seorang lelaki lebih mampu membaca tulisan dengan ukuran huruf kecil daripada wanita

7. 98% dari perkosaan dan pembunuhan dilakukan oleh keluarga dekat atau teman si mangsa.

8. Semut dapat mengangkat beban 50 kali tubuhnya

9. Pada tahun 1933, watak animasi Mickey Mouse menerima 800,000 surat dari peminat.

10. Titik diatas huruf i disebut ‘title’

11. Sebutir kismis yang dijatuhkan kedalam gelas berisi champagne segar akan bergerak naik turun dalam gelas

12. Benjamin Franklin adalah anak bongsu dari orang tua bongsu keturunan ke 5 dalam keluarga bongsu.

13. Triskaidekaphobia adalah ketakutan pada 13. Paraskevidekatriaphobia adalah ketakukan pada 13 haribulan jumaat (Friday the 13, terjadi antara 1-3 kali setahun).

14. Lidah zirafah panjangnya sekitar 50cm

15. Mulut menghasilkan 1 liter air liur setiap hari

16. Kita bernafas kira-kira 23,000 kali setiap hari

17. Kod Zip (Poskod) adalah kepanjangan dari ‘Zoning Improvement Plan’.

18. Coca-Cola mengandung Coca (yang merupakan zat aktif pada kokain) dari tahun 1885 sampai 1903.

19. Rata-rata kita menuturkan 5000 perkataan setiap hari (walaupun 80% dari padanya kita bercakap pada diri sendiri)

20. Seandainya kuota air dalam tubuh kita berkurang 1%, kita terus merasa haus


(P/S : Fikir2 kan lah.................................)


Saturday, 23 April 2011

Wajah adik2 angkat kesayangan ku.......

huhuhu...wt mse neh, aku ada 3 jew adik angkat....dowg la tmpt aku nk bcter selain dr family, adik-beradik n kwn2 ku....(^_^) i LOve them so much n mizz them a lot!!!!! kt bawah neh, pic2 dowg bertiga....sila2 kan lah usha yea.......


Hasanah @ ana




Ahmad Taufik @ topek





Faizulazmi hafifi @ epi

Eat Pray LOve Review

Early on in "Eat, Pray, Love," her travelogue of spiritual seeking, the novelist and journalist Elizabeth Gilbert gives a characteristically frank rundown of her traveling skills: tall and blond, she doesn't blend well physically in most places; she's lazy about research and prone to digestive woes. "But my one mighty travel talent is that I can make friends with anybody," she writes. "I can make friends with the dead. . . . If there isn't anyone else around to talk to, I could probably make friends with a four-foot-tall pile of Sheetrock." 

This is easy to believe. If a more likable writer than Gilbert is currently in print, I haven't found him or her. And I don't mean this as consolation prize, along the lines of: but she's really, really nice. I mean that Gilbert's prose is fueled by a mix of intelligence, wit and colloquial exuberance that is close to irresistible, and makes the reader only too glad to join the posse of friends and devotees who have the pleasure of listening in. Her previous work of nonfiction, "The Last American Man" (she's also the author of a fine story collection and a novel), was a portrait of a modern-day wilderness expert that became an evocative meditation on the American frontier, and was a finalist for the National Book Award in 2002.
Here, Gilbert's subject is herself. Reeling from a contentious divorce, a volatile rebound romance and a bout of depression, she decided at 34 to spend a year traveling in Italy, India and Indonesia. "I wanted to explore one aspect of myself set against the backdrop of each country, in a place that has traditionally done that one thing very well," she writes. "I wanted to explore the art of pleasure in Italy, the art of devotion in India and, in Indonesia, the art of balancing the two." Her trip was financed by an advance on the book she already planned to write, and "Eat, Pray, Love" is the mixed result.
At its best, the book provides an occasion for Gilbert to unleash her fresh, oddball sensibility on an international stage. She describes Messina, Italy, as "a scary and suspicious Sicilian port town that seems to howl from behind barricaded doors, 'It's not my fault that I'm ugly! I've been earthquaked and carpet-bombed and raped by the Mafia, too!' " Later, she sees a Balinese mother "balancing on her head a three-tiered basket filled with fruit and flowers and a roasted duck — a headgear so magnificent and impressive that Carmen Miranda would have bowed down in humility before it." Gilbert also takes pleasure in poking fun at herself. At an Indian ashram, she winningly narrates the play of her thoughts while she tries to meditate: "I was wondering where I should live once this year of traveling has ended. . . . If I lived somewhere cheaper than New York, maybe I could afford an extra bedroom and then I could have a special meditation room! That'd be nice. I could paint it gold. Or maybe a rich blue. No, gold. No, blue. . . . Finally noticing this train of thought, I was aghast. I thought: . . . How about this, you spastic fool — how about you try to meditate right here, right now, right where you actually are?"
"Eat, Pray, Love" is built on the notion of a woman trying to heal herself from a severe emotional and spiritual crisis; Gilbert suggests more than once that she was at risk for suicide. But where she movingly rendered up the tortured inner life of Eustace Conway, the gigantically flawed subject of "The Last American Man," Gilbert has a harder time when it comes to Gilbert. Often she short shrifts her own emotional state for the sake of keeping the reader entertained: "They come upon me all silent and menacing like Pinkerton detectives," she writes of feeling depressed and lonely in Italy, "and they flank me — Depression on my left, Loneliness on my right. They don't need to show me their badges. I know these guys very well. We've been playing a cat-and-mouse game for years now. . . . Then Loneliness starts interrogating me. . . . He asks why I can't get my act together, and why I'm not at home living in a nice house and raising nice children like any respectable woman my age should be."
But wait a second — Gilbert is a New York journalist who has spent the prior several years traveling the world on assignment. In her chosen milieu, it would be unusual if she were married and raising kids in a house at age 34 — by her own account, she left her husband precisely to avoid those things. I'm willing to believe that Gilbert despaired over having failed at a more conventional life even as she sought out its opposite — complications like these are what make us human. But she doesn't tell that story here, or even acknowledge the paradox. As a result, her crisis remains a shadowy thing, a mere platform for the actions she takes to alleviate it.

 What comes through much more strongly is her charisma. On a trip to Indonesia well before her year of travel, she visited a Balinese medicine man who read her palm and proclaimed: "You have more good luck than anyone I've ever met. You will live a long time, have many friends, many experiences. . . . You only have one problem in your life. You worry too much." He then invited her to spend several months in Bali as his protégé. At another point, Gilbert petitions God to move her husband to sign their divorce agreement and gets a nearly instant result; later she devotes a love hymn to her nephew, whose sleep problems, she learns the next week, have abruptly ceased. Putting aside questions of credibility, the problem with these testaments to Gilbert's good luck and personal power is that they undercut any sense of urgency about her future. "Eat, Pray, Love" suffers from a case of low stakes; one reads for the small vicissitudes of Gilbert's journey — her struggle to accept the end of her failed rebound relationship; her ultimately successful efforts to meditate; her campaign to help a Balinese woman and her daughter buy a home — never really doubting that things will come right. But even Gilbert's sassy prose is flattened by the task of describing her approach to the divine, and the midsection of the book, at the ashram, drags. 

By the time she reaches Indonesia, Gilbert herself admits that the stated purpose of the visit has already been accomplished. "The task in Indonesia was to search for balance," she writes, "but . . . the balance has somehow naturally come into place." There would seem to be only one thing missing — romance — and she soon finds that with a Brazilian man 18 years her senior who calls her "darling" and says things like, "You can decide to feel how you want to, but I love you and I will always love you." Gilbert acknowledges the "almost ludicrously fairy-tale ending to this story," but reminds us, "I was not rescued by a prince; I was the administrator of my own rescue." 
Rescue from what? The reader has never been sure. Lacking a ballast of gravitas or grit, the book lists into the realm of magical thinking: nothing Gilbert touches seems to turn out wrong; not a single wish goes unfulfilled. What's missing are the textures and confusion and unfinished business of real life, as if Gilbert were pushing these out of sight so as not to come off as dull or equivocal or downbeat. When, after too much lovemaking, she is stricken with a urinary tract infection, she forgoes antibiotics and allows her friend, a Balinese healer, to treat the infection with noxious herbs. "I suffered it down," Gilbert writes. "Well, we all know how the story ends. In less than two hours I was fine, totally healed." The same could be said about "Eat, Pray, Love": we know how the story ends pretty much from the beginning. And while I wouldn't begrudge this massively talented writer a single iota of joy or peace, I found myself more interested, finally, in the awkward, unresolved stuff she must have chosen to leave out.


(P/S : i LOve diz story!!! her book was amazing.....u should read diz book........ already read diz book a long time a go....rite now, i jz wanna share it in my blog....)


i Love coOking!!!

Aku neh, skew gk masak...ble aku nt try sumething new, aku akn cari resepi kat buku memasak @ ak search jew kt internet & cari resepi yg ak nk wt 2...huhuhu....macam2 resepi aku jumpe...dr timur sampai la ke barat... masakan barat, ak x bpe pandai cgt laa...masakan timur, ak leh gk la masak....so far, my family skew gn masakan ak...if dowg da comment, ak anggap sbg 1 cabaran & next time ak cube wt yg tbaek agr my family puas ati gn masakan ak..huhuhu...Family ak neh jd judge masakan ak la kiranya...hahaha...sumtimes, ak try wt resepi sendiri....kdg2, jd & sdp & sumetimes x jd...hahaha...pew2 pown, ak dah cube wt yg tbaek & hasilnye antara jd & x jd jew...if jd, ak mkn laa....if x jd, ak mkn gk la w/pn x byk...hahahaha....kt cne, ak nk bg link 1 blog resepi masakan...ak rajin usha kt blog neh if ak nk cari pape2 menu baru utk masakan ak....if kowg minat gk masak mcm ak, sila2 kanlah klik kt link neh utk view dat page k..

http://www.resepi4u.com/


Selamat mcuba resepi2 yg ada dlm blog 2 yea kawan2 ku...Semoga masakan anda menjadi macam yg di tunjukkan dlm web yg ak bg link td.....masak neh, mudah jew if kte tahu asanye laa....(^_^)



Epy cgt2 dapat jumpa......

Setelah sekian lame x bersua, akhirnya ak bsua jua gn mereka...w/pn ak x jmpe semua skali, dpt jmpe yg bdua neh, dah kira ok la..huhuhu...dua2 owg neh,bekas rakan kerja ku mse kjew jge exm kt uiam last year...kwn2 yg laen, masing2 bz...so x dpt la jmpe gn yg bz 2....huhuhu.....even dpt jmpe 2 ari jew, ak rse epy cgt2...teringat mse kami  group wt kjew....da best part is last year pnye Ea, team kami lah plg tbaek oOoOoOoO...bangga wat seketika...e2 bukan kata-kata kami k...kata2 dr owg atasan uiam sndri...x pcye, p tnye owg uiam sendiri...ak mmg windu bangat nk kjew Ea neh lg....tp keadaan  tak mengizinkan..now, ak dah dew kjew laen...so, tumpuan lbey dberi kpd my new job....huhuhuhu.......adiosssssssss....(^_^)


Me & Azianti
Me & Ct Nuraishah

kawan ku accident......

Ari rabu @ ari khamis lepas, ak dapat taw member kelas ak mse form 4 dlu xcdnt....huhuhu...ak x taw cm ner dye leh xcdnt but agk terug gk laa....now, after operate dye da ok cket....but pain 2 still ada lg laa w/pn dah lps operate....name kwnku yg xcdnt 2, abdul hadi....cian gk la ak tgk dye...ak jz tgk pic dye jew...ak x p visit dye pown dye kt hospital....huhuhuhu....seram la ble dgr owg xcdnt neh....kdg2, kte bhati2 pown xcdnt gk...bnde nk jd....x leh nk wtpe laa kn...pew2 pown, ak bdoa agr hadi cpt sembuh...utk kuarga hadi, gf hadi & kwn2 hadi, mari lah kte bdoa agr hadi cpt sembuh...huhuhuh...kt bwh neh da 2 pic hadi b4 operate n after operate utk tatapan anda semua....




b4 operate
after operate

Majalah Solusi......




pernahkah anda membaca majalah solusi?if pernah, bagus la cm 2...if x pernah, anda harus & wajib membaca buku neh....majalah neh, banyak pengajaran & panduan yg bagus utk kte....bila ak bce bku neh, ak dapat mcm2 ilmu...drpd bnde yg kte x tahu, kte akn tahu semuanye...semuanye detail dalam buku neh...mmg every month ak beli diz magazine....ak bce mjlh neh pown dah isu 20 ke ats....maklum la, bru dapat tahu majalah ini wujud...huhuhu....sy amat2 mggalakkan anda membaca majalah ini.....

Ble anda bce majalah ini, anda akan tahu pew yang anda x tahu...so, dapatkan lah majalah ini dkedai2 yg mjualnya....majalah ini gk, mgajar kte muhasabah diri, mdekatkan kte gn allah s.w.t, nabi, family, kwn2 & owg yg berada di sekeliling kita......majalah neh lebih kepada motivasi & fardhu ain....Tagline utk majalah ini ialah "DUNIA DICIPTA UTK MANUSIA, MANUSIA DICIPTA UNTUK AKHIRAT".......Taglne yg ckup bmakna & penuh tsurat & tsirat......Selamat membaca yea kawan-kawan ku syg............(^_^)

Pengajaran utkku & smue kwn2 ku....

jz nk share cter kt cne....ak tgk zmn skg, tudung, bermacam-macam fesyen...sampaikan x terkejar nk 4llow trend tudung skrg neh....huhuhu...x salah nk berfesyen tp biar la berpada-pada....jgn sampai dapat dosa, sudah la...smlm, mse ak turun dr tren star kt sultan ismail, ak da jumpa sowg aunty neh....alhamdulillah, dye pakai tudung....elok laa cm 2 kn...tp ble tgk tang baju dye...astghafirullahalaazim....mgucap pjg ak dwtnye...neh la 1st time ak jmpe owg cm neh....bkn maen seksi kowt bju dye....tdedah dadanye...apakah smue e2 wahahi aunty?? setakat pakai tudung nk tutup rambut n yg laen tdedah, x gune gk la pakai tudung....wt malu owg pakai tudung jew la....huhuhu...ble ak tgk aunty 2, ak bmuhasabah diri sendiri....hope ak x n cm 2 ble tua nanti.... huhuhuhu....


peristiwa e2 juga memberi ak pengajaran....x salah nk berfesyen....tp jgn sampai over cgt....okies?

Someone mizz me!!!

i miss u so much...............

 hehehehe...jz nk share 1 story la gn kowg....adalah hamba allah sowg neh, 1 day dye call ak....katanye dye rindu sgt2 gn ak....huhuhu....ak rilex jew la...tade la x cited mne pown....but xcited cket jew..hahahaha...after dah lme x contct, tetibe dye contact ak.....dye siap minpi ak lg dlm mimpinye....hahahahaha...apekah dye sudah gler byg pdku?????? hahahaha.. teeeeeettttttt!!!......myb ya n myb x.......pew yg  dye mimpi ttg ak, x perlu la ak cter kt cne....biarlah menjd rahsia antara ak & dye...muahahahahaha.....now, dye dpt kjew laen tp x  sure lg la kt mne kte dtempatkan...if dkt gn ak, katanye mao dating hari2....hahahaha...ak hnya mampu tgelak jew.....

Ak doakn agr dye dpt dkt2 jew...x perlu lah jauh2.....senang nk p kjew n senang nk blik...2 jew....jgn anda slh fhm....okies????? (^_^)

Sunday, 17 April 2011

Kesibukkan yg teramat-amat

Slm n Hi kwn2 smue.....huhuhuhu...tibe mse nye utk mengupdate blog sy......

Setelah sekian lama x sign in blog sndri, rindu rasanya nk post smthing kt blg sndri...huhuhu...sejak dah bekerja neh, ak da jrg on9...on9 pown ble dew mse free jew.....mse free pown, kejap jew laa....huhuhu....dlu, ms x kjew rajin gk la post pape2 kt blog sndri...now, dah kjew kureng cket la nk post pape2 kt blog....so, 2day jz nk mrapu-rapu jew kt blog sndri...ahahahaha...jgn owg yg bce blog ak fening pale sudah laaa.....kahkahkahkah.... ak bsyukur cgt2 cz di beri peluang utk bekerja....walaupun hanya contract slama 6 bln, namun ak dapat belajar pape2 yg patot.....huhuhuhu....so far, kjew ak ok laaa...hope ok laa smpai ble2 & hope gk ak dapat bertahan sampai 6 bln.....mne2 kjew pown, da pressure...so, tpulang pada kte la utk tanganinye cm ner kn...huhuhu....


ak kuar awl pg ketika langit masih gelap & blik pown ble langit dah gelap....huhuhu....nk wt cm ner, redha jew la kn....e2 lah kehidupan demi mencari sesuap rezeki.......huhuhuhu...rse, ini jew kowt yg ak nk mgarutnye...hahahahaha...i dun have any idea la nk post pape2 kt blog neh.....otak dah blank...dok fkr psl kjew jew...hahahahaha.....t ada cter besh2, konpem ak story kt blog ak neh k...adios..........



My Hamster