Tuesday 3 April 2012

Udang Lipan



Asslamualaikum....

Pew khabar semua?harap-harap semuanye dalam keadaan yg sehat2 belaka...sekarang neh musim ujan...so, kne pandai jaga kesihatan kita...today punya post, aku nk cter sket psl udang lipan...pernah x korang makan udang lipan neh? mesti ada yang bru first time tgk udang neh kan...? Selama neh, aku tak pernah la tengok udang lipan neh until my dad beli kt pasar malam...my dad rebus je udang neh...

First aku tengok, aku x ingin nak makan...but my dad suruh try makan gak...aku pun cube la makan udang lipan neh...sedap sangat2...my dad cakap, udang neh payah nak jumpe...if ada pn, mahal...mula-mula, aku try makan seekor je...pas 2 rasa sedap sangat...apa lagi, meratah sakan la...sampai licin aku kerjakan udang neh.. smlm, kt pasar malam ada jual udang neh lagi...my dad beli lagi..aku sangat suka..hehehe...skali skala makan, apa salahnye kan...

Kt sini, ada info sket tentang udang lipan..aku copy and paste dari wikipedia...huhuhu...sila lah baca yea untuk menambahkan pengetahuan anda tentang udang lipan neh...nk taw rasanya macam mana, kena la beli dan rasalah sendiri isi udang lipan neh...

Udang Lipan, udang mentadak atau udang ronggeng (bahasa Inggeris:Mantis shrimp) merupakan sejenis spesies udang yang diperdagangkan. Ia merupakan sejenis spesies udang laut.

Udang lipan atau stomatopod ialah krustasea laut, ahli dalam aturan Stomatopoda. Ia bukanlah udang mahupun lipan, tetapi diberi nama menurut bentuk fizikal yang menyerupai kedua-dua haiwan darat lipan dan udang. Ia mampu mencecah 30 sentimeters (12 in) panjang, sungguhpun kes luar biasa sehingga 38 cm (15 in) telah direkodkan di Hawai. Kulit luar karapas bagi udang lipan, menutup hanya bahagian belakang kepala dan tiga segment pertama toraks. Udang lipan terdapal dalam pelbagai warna, dari perang terang kepada warna kuning bata terang. Sungguhpun ia merupakan haiwan biasa dan antara pemangsa penting di kebanyakan habitat kawasan air laut tropika dan sub-tropika cetek, ia kurang difahami kerana kebanyakan spesies menghabiskan kebanyakan hayat mereka berlindung dalam sarang dan lubang.


ARIGATO!



No comments:

Post a Comment

My Hamster