Tuesday 22 February 2011

Berbicara Yang dilarang


1) Berdebat - Ramai org yg suka bertikam lidah apabila berlakunya perselisihan pendapat. kdg kala timbul situasi menyerang, menentang dan saling mencela antara mereka. islam tidak membenarkan kita berdebat walaupun sesama pihak kita.


2) Mengumpat - pada hari ini kita lebih seronok berbicara mengenai keburukan orang lain. Hampir di setiap tempat dan ruang digunakan untuk menceritakan aib org lain. paling menyedihkan majlis umpat-mengumpat ini berlaku di dalam masjid, surau, majlis ilmu & berlaku di tempat yang tidak sepatutnya. ingat ancaman Allah dan firmannya yg bermaksud : "celaka bg pengumpat lagi pencela." (surah al-humazah 104: 1).


3) Mengadu bomba - perbuatan ini besar impaknya dalam masyarakat sehingga boleh menyebabkan perpecahan dan saling benci-membenci. Oleh sebab itu, jauhilah mereka yang berperangai begini.


4) Membangga diri - ramai juga yg membangga diri bertujuan utk meninggikan darjat diri tetapi dengan cara menghina orang lain. bercakap sehingga menggores perasaan org lain sehingga menggores hati org yg mendengarnya.


5) Perkataan yg ditegah - kita dilarang berbicara dengan menggunakan sumpah, menyumpah org, mengkafirkan org, perkataan lucah dan lain-lain perkataan buruk. perkara ini amat ditegah oleh Allah dalam ayt Al-Quran.

Jadi, gunakan mulut & lidah yg Allah anugerahkan ini untuk melakukan kebaikan kepada semua manusia. Jadikan lidah ini sbg jambatan yg menghubungkan silaturahim antara kita. ingatlah, setiap perkataan yg kita tuturkn, kita haruslah bertanggungjawab...



No comments:

Post a Comment

My Hamster